Styremøte 2025.10.27 - 18:00
Sted: jitsi.deuxfleurs.fr
Tilstede: Daniel, Hallvord, Max, Raymond, Alexander, Kari, Jacob, og Julian
Introduksjonsrunde styremedlemmer
Hallvord:
- Forskjellige utdannelser. Lærer. Danser. Ikke IT
- Selvlært innen IT.
- Programmert mest nettsider. JavaScript.
- Litt erfaring med sky, men litt lite sysadmin ting.
- Jobbet i Opera software i mange år. Jobber i Minus.
Alexander Fife:
- Bachelor og Master i Informatikk.
- Drev med YouTube og ble interessert i markedsføring.
- Jobbet i et markedsføringsbyrå de siste årene.
- Bygger mest dataplattformer for tiden. Mye SQL, Python og litt devops.
Jacob Ludvigsen:
- Bachelor i Maskinteknikk. Mye Mekanisk.
- Fagorganisert. Politisk aktiv fra første uke i fabrikken.
- Har sett gjennom lang tid at demokrati og spredning av makt er viktig. Ting pleier å bli bedre da.
- Hovedoppgave bl.a. i Tyskland. IT.
- Selvlært. Jobba som frilanser for IT og småbedrifter i noen år nordpå.
- Anarkist og prøver å starte tek-arbeiderkooperativ.
Julian:
- Gikk utdanning som Automatiker, så over til Telekommunikasjonsmontør.
- Stor interesse innen datateknologi og programmering. Drevet mye med programmering som hobby.
- Bygget nettsider. Programmert i jobbsammenheng også.
Kari:
- Bachelor i informatikk. Jobber som IT konsulent.
- Mest backend. Litt front-end.
- Deltar i flere organisasjoner og litt foreningsmenneske. Liker å være med å organisere ting.
- Bruke datakollektivet som en fin læringsmulighet på det tekniske.
Raymond:
- Master i informatikk.
- Mest interessert i programmering.
- Jobbet litt med nettverk.
Max:
- IT konsulent.
- Bl.a. hos Finn. Ruby.
- Jobber for tiden på en markedsplass for data for AI firma.
- Frivillig i DNT.
- Interessert i personvern.
- Vil komme seg vekk fra store bedrifter og teknologi.
Daniel:
- Lingvistikk bachelor på Blindern
- Master i språkteknologi.
- Skrev master om lingvistikk annotering av gammelgresk.
- Driver språklæringsselskap med Diærv der vi self-hoster egen infrastruktur.
- Opptatt av å eie de tjenestene man bruker.
Valg av møteleder, referent og godkjenning av sakslista
Møteleder: Hallvord. Enstemnig.
Referent: Alex og Julian.
Ingen klager på saksliste.
Styret konstituerer
Jacob nominerte Alex som styreleder.
- Alexander har lite erfaring i styrer. Han syntes at det å bestemme seg for hvem som blir styreleder før noen kjenner hverandre og undersøker om det kan bli midlertidig.
- Hallvord: Fult mulig å velge en styreleder fram til generalforsamlingen i 2026.
Daniel nominerer Hallvord som styreleder.
- Jacob: Dersom Hallvord skal være styreleder må vi ha noen andre til å være kasserer.
- Raymond deler at han har noe erfaring innom regnskapsføring fra utlandet og er åpen for den rollen.
- Hallvord tilbød opprinnelig å bli kasserer men har lang erfaring som styreleder og styremedlem. Men han kom nettopp ut av et styreverv i borettslaget, har to oppdrag i høst, og en ganske travel hverdag. Han ønsker ikke styrelederrollen, men sier seg villig til å støtte både Alexander og Raymond med oppgavene deres og kan da være nestleder.
- Hallvord nevner at det er trist at det er så få kvinner i styret.
Vedtak:
- Raymond velges til kasserer
- Hallvord velges til nestleder
- Alex velges til styreleder
- Daniel forblir styremedlem
- Kari forblir styremedlem
- Max forblir styremedlem
- Jacob forblir varamedlem
- Julian forblir varamedlem
Prokura / Signaturrett
Vedtak:
Styreleder og ett styremedlem har signaturrett. Nestleder kan tre inn for styreleder.
Diskusjon:
- Hallvord kommer med en forklaring og flere forskjellige modeller som kan benyttes.
- Ingen har veldig sterke meninger.
- Hallvord foreslår (Leder ELLER Nestleder) OG ett styremedlem.
- For å holde det enklere i oppstartsfasen.
Medlemsregister og Dokumentstyring
Notat: Dette punktet ble naturligvis en stor diskusjon som gikk på tvers av disse forslagene. Derfor slås det sammen i referatet.
Vedtak:
Bruke data.coop sine tjenester for å bootstrappe datakollektivet.
Diskusjon
Alle var enige om å holde det enkelt med et regneark for medlemsliste, spørsmålet ble heller hvordan lagrer vi det og hvordan vi kan holde det tilgjengeliggjort for de som trenger den.
Vi hoppet litt mellom punkter. Fra medlemssystem til dokumentstyring. Flere medlemmer påpekte at det å lene seg på og bootstrappe med data.coop sin infrastruktur gir mening både ideologisk og praktiskt sett.
Det var mye snakk om Nextcloud og tilgangsstyring rundt det. Kan vi benytte data.coop sin Nextcloud med god nok tilgangsstyring på medlemmene våre, eller vil det være kronglete? Et alternativ nevnt var å benytte en managed en fra Hetzner.
Den generelle konklusjonen var at vi bootstrapper med data.coop så langt det lar seg gjøre. Hetzner var det noen innvendinger mot, og vi har ikke noe penger som organisasjon enda.
- Alex: Har vi mandat til å bestemme oss for slike ting i styremøte?
- Hallvord: Jeg tenker at styret har det mandadet så lenge det er en midlertidig beslutning som taes i oppstartsfasen.
Kommunikasjonskanaler
Vedtak:
- Omdøpe #main til #datakollektivet
- Matrix kanaler for arbeidsgrupper
Diskusjon
- Hallvord: Kan Matrix migreres?
- Jacob: Er kjent med at det skal gå å migrere. Men det var en del arbeid.
- Alex: Endre navn fra #main til #datakollektivet.
- Grunnet litt dårlig tid så bestemte vi oss for å bevege oss litt raskere. Vi noterte oss at det å diskutere matrix kanaler i styremøter er nok litt unødvendig. Men ingen formell beslutning ble tatt.
- Fordi vi har lagd et vedtak på å benytte data.coop for å bootstrappe, så gir det mening at vi kan regne Matrix som en offisiell kommunikasjonskanal i oppstartssfasen.
Midlertidig Webside
Julian (kjent som Hornwitser på nettet) har registrert domenene datakollektivet.no og datakollektiv.no, dette ble forespurt på stiftelsesmøtet for å unngå at noen andre tar dem. Når organisasjonen har det formelle på plass vil Julian selge fullt eierskap av domenene til foreningen for registreringskostnaden (99 kr per domene).
Det er satt opp en enkel informasjonsside på https://datakollektivet.no som hostes og administreres av Julian via hans Forgejo instans på en Hetzner VPS. Kildelageret for siden er åpent tilgjengelig på https://forge.hornwitser.no/public/datakollektivet.no. Julian er åpen for at foreningen bruker hans Forgejo instans dersom det er ønskelig ved å sette opp kontoer til medlemmer av foreningen samt gi administrator kontoer til styremedlemmer. Det legges vekt på at denne løsningen er kun tiltenkt for midlertidig bruk.
Vedtak:
Saken tas til orientering.
Diskusjon
- Hallvord: Noterer at det er lite tid igjen, og vi blir enige om å gi kudos for initiativet og bevege oss videre i sakslisten.
Demokratisk forankring
Utsettes til senere behandling.
Diskusjon
- Hallvord: Når vi har 20 medlemmer så er det veldig enkelt å få et godt innblikk i hva medlemmene tenker ved å diskutere åpent i matrix kanelen våres. Når vi er flere er det nok mer nødvendig med andre systemer.
Spørreundersøkelses
Utsettes til senere behandling.
- Alex: Noterer at det er bra jobbet med utkastet til Max og det er hensiktsmessig å gjøre dette snart. Men kanskje ikke med det aller første.
Arbeidsgrupper
Det ble foreslått før møtet oppretelse av 5 arbeidsgrupper:
- Arbeidsgruppe for organisasjonsutvikling i oppstartsfasen.
- Arbeidsgruppe for organisasjonsinfrastruktur i oppstartsfasen.
- Arbeidsgruppe for plattform og/eller produktutvikling.
- Arbeidsgruppe for design.
- Arbeidsgruppe for sikkerhet.
Vedtak:
Styret oppretter to arbeidsgrupper:
- Arbeidsgruppe for Formidling
- Arbeidsgruppe for Infrastruktur og sikkerhet
Diskusjon:
- Diskusjonen gikk inn på hvordan vi organiserer arbeidsgrupper. Hvem deltar. Hvem styrer. Hvem rekrutterer.
- Det blir nevnt å starte med færre arbeidsgrupper og heller ekspandere og dele dem opp over tid.
- I grove trekk så var det tre retninger det var bred enighet om.
- Formidling: Skal innebære design og nettsiden i førsteomgang.
- Infrastruktur og sikkerhet: Den generelle teknologiutviklingen i oppstartsfasen for datakollektivet.
- Styret står for organisasjonsutviklingen.
Valg av bank
Vedtak:
Opprette konto hos Culturabanken
Diskusjon
Hallvord: Jeg foreslår vi holder oss langt unna DNB, de har imponerende dårlig grensernitt for foreninger. Cultura er en hyggelig bank, men dyr med mye gebyrer. De har mye gratis for foreninger, foreslår at vi oppretter en konto hos Culturabanken også ser vi det ann om hvordan det går.
Innsending av registermelding
Styret ble enige om at Julian sender in samordnet registermelding.
Neste styremøte
Mandag 10. November kl 1800.